wondere wereld... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ree Ree - WaarBenJij.nu wondere wereld... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ree Ree - WaarBenJij.nu

wondere wereld...

Blijf op de hoogte en volg Ree

30 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is al weer een heel tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen op deze site! Tijd voor een update.

Ik geniet nog steeds met volle teugen van Cape Town met al haar bijzonderheden en prachtige zonnigheden, met af en toe een verdrietige, druilerige dag die me Nederland doet missen.
Ik ben gezegend met fantastische, lieve, gekke en inspirerende collega's, die tegelijkertijd vrienden zijn en die ik buiten de werktijden om ook regelmatig zie. Mijn collega/teamleidster heeft me zelfs gevraagd om met haar een huis te delen en dat laat een stukje zien van hoe lekker niet-Nederlands en niet-hierarchisch de werkrelaties zijn :) (Uiteindelijk blijf ik toch in dit huis wonen, want in een huis zonder enige vierkante meter buitenruimte zie ik mijzelf enigzins verpieteren, en samen werken, wonen en slapen vonden we beiden toch een beetje te veel van het goede)...

Op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdagochtend stap ik op mijn mountainbike, met een heuse oerlelijke huidskleurige helm op... (het bezorgde gezeur en gewaarschuw van collega's en vrienden woog uiteindelijk op tegen de oncomfortabiliteit, niet-charmantheid en schijnbare veiligheid van het ding ;)).
Rond half 9 kom ik daar aan (wat een heerlijkheid dat laat komen hier niet echt echt bestaat :) :) :)) en beginnen we de ochtend met focussen op God door middel van bijbelstudie, bidden, ervaringen delen of bidden. Met minstens 2 dokters, 2 nurses, een vertaler, een administrator, een fysiotherapeut, 2 of 3 vrijwilligers en 2 counsellors en de aanwezigheid van God in een klein kamertje is dat een gezellige en soms prachtig intense bedoeling.
De eerste weken vond ik het nog al overdreven om iedere dag met 1,5 uur bidden te beginnen, terwijl de wachtkamer al vol met mensen zit... we kunnen toch veel beter meteen aan de slag gaan? Die mensen zitten daar uren te wachten!  Maar inmiddels heb ik de waarde van dit samenkomen ontdekt... God is namelijk degene om wie het hele health center draait.

Het werk kan soms zo vermoeiend zijn; iedere ochtend een overvolle wachtkamer met huilende kinderen en zieke, hangende mensen, met taal-en cultuur barrieres van heb ik jou daar en er iedere keer maar weer achter proberen te komen wat er aan mankeert (dokter; 'how long has it been hurting?'  patient:  'yes, no problem' ). Aan de lopende band doorwerken tot de wachtkamer leeg is, wat betekent dat we soms om half 3 kunnen gaan luchen. Jonge meisjes en getrouwde vrouwen die een abortus als beste optie voor henzelf en hun ongeboren kindje zien, terwijl ze zichzelf zo tegenspreken als je dieper door vraagt, en je machteloos merkt dat ze hun beslissing op dat moment in crisis met hun hoofd maken en hun hart daar later spijt van zal krijgen...

Maar het mooie van dit alles, en wat het het allemaal waard maakt, is dat we ieder consult afsluiten met de vraag 'can we pray for you?'. 90% van de patienten zegt dankbaar ja, en waar ze verdrietig en gefrustreerd de kamer binnenkwamen, verlaten ze de kamer met een glimlach, met hoop en een verlicht hart.
God is aan het werk in elk van de levens die we tegenkomen. Vaak is het een kwestie van geloven dat hij dat door ons heen doet, maar heel regelmatig laat God ons een glimse zien van zijn wereld vol wonderen:

Afgelopen week kwam er een meisje dat was vrijgelaten uit de gevangenis met oogproblemen naar de kliniek en werd genezen! Ze kon dingen moeilijk lezen en kneep heel de tijd met haar ogen. Ze moest worden doorverwezen naar een oogkliniek. Na gebed probeerde ze weer te lezen en kwam haar zicht terug ' it's a miracles, it's a miracles!' bleef ze roepen...God genas.
Een jonge man zat zo diep in de put en stress op zijn werk dat hij al pratend met de nurse, in het midden van de wachtkamer, in tranen uitbarstte. Na een ochtend tot rust te zijn gekomen en de dokter en de counsellor te hebben gezien, gebed te hebben ontvangen, liep hij naar huis met hoop, moed en een glimlach op zijn gezicht... God bemoedigde.
Een man die voor het eerst bij de fysiotherapeut kwam en zijn eerste vraag 'kan ik nog beter worden?', terwijl hij al 7 jaar verlamd was na een hersenbloeding. De fysiotherapeut die geschokt was dat niemand deze man ooit had verteld dat het onomkeerbaar was, en hij degene was die het hem moest vertellen, antwoorde: ' het enige wat we kunnen doen is God bidden om genezing' . De man begon te huilen en riep uit dat dit het beste nieuws was dat hij in jaren had gehoord!...God gaf hoop.
De vrouw die maanden geleden verdrietig en desperate binnen kwam lopen, bang en verlaten, een abortus leek de enige hoopvolle uitkomst. De counselor die naar God uitriep of het allemaal wel zin heeft als ze iedere week weer hoort hoeveel vrouwen voor abortus kiezen nadat ze met haar hebben gesproken. Maanden later de apetrotse vader en dankbare vrouw die met hun babytje op consultatie kwamen en tegen de counsellor zeiden ' remember me? I talked to you when I wanted to go for an abortion... Thank you for listening to me. Thank you for saving my baby...thank you for saving my baby' ...God is groter dan onze omstandigheden en verwachtingen.

God.
Hij is de kracht van Jubilee Health Center, dat is waarom mensen vanuit heel Cape Town naar Observatory afreizen terwijl er 100en andere klinieken dichterbij zijn.... omdat God aanwezig is. God's hoop, God's aandacht, God's liefde, Gods' loving kindness, God's heling, elke dag weer.
En dat is waarom we elke dag beginnen met het zoeken van zijn aanwezigheid. Omdat God kan genezen, omdat God hoop geeft aan desperate patienten, aan vermoeide dokters, counsellors en nurses, omdat God bemoedigd met zijn oneindige liefde en omdat God zoveel groter is dan onze omstandigheden en onze verwachtingen.

Wat is het mooi om deel uit te maken van een team dat de grootste en beste Leader ooit heeft. Wat is het mooi om te merken dat God in mij bezig is. Wat is het mooi om te hopen dat God in mij kan doen wat ik onmogelijk acht. Wat is het mooi om te kunnen vertrouwen op een levende God die nooit veranderd en altijd zal blijven!

Op naar kerst vieren in de stralende zon, met een ijsje op het strand en zand tussen mn tenen!


Komende week koop ik waarschijnlijk een auto! Dit uit veiligheid en zodat ik meer vrijwilligerswerk kan doen. Een crappy old car kost hier helaas rond de 3000 euro en hapt daarom een behoorlijk gat in mijn spaargeld. Mocht je iets willen bijdragen in het kopen van de auto, dan is die hulp meer dan welkom! Hulp in de vorm van gebed is ook meer dan welkom, God is de grote provider!
Ieder beetje geld helpt me om langer te kunnen blijven en langer te kunnen helpen in het Pregnancy Centre. Je mag een mailtje sturen naar rianeikelboom@gmail.com, of direct geld overmaken naar bankreknr: 387022724 t.n.v. J.C. Eikelboom. Voel je vrij, maar niet verplicht :) Dank!

  • 30 November 2013 - 23:49

    Ruben Bos:

    Hee Rian,

    wat fantastisch om te lezen wat jij daar allemaal meemaakt en dat God zo aan het werk is daar ! Het heeft mij bemoedigd ! Ik ben benieuwd naar meer van je verhalen ! Veel zegen meid !

    peace Ruben

  • 01 December 2013 - 09:45

    Anita:

    jehhh, ik doe een dansje of tien. proud on you and on our God :)
Ree

Actief sinds 01 Sept. 2013
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 9058

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2013 - 18 Oktober 2014

Cape Town!

Landen bezocht: